2013. január 28., hétfő

A résztvevők szerint nem tragédia, ha nincs Concorde Egyezmény…

2013. január 28. 09:16




A héten Bernie Ecclestone a négy nagycsapat (Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes) képviselőivel tárgyalt az új Concorde Egyezményről Maranellóban. Bár a 2013-as mezőny egyenként már megállapodott Ecclestone-nal az F1 pénzeinek elosztásáról, miután a szabályokkal kapcsolatban továbbra sincs egyetértés, a sportág jelenleg érvényes szerződés nélkül működik. Az angol szerint mindez koránt sem jelent nagy problémát, a Concorde Egyezmény hiánya ugyanakkor számos tekintetben bizonytalanná teszi az F1 jövőjét.
„Nincs szükségünk a Concorde-szerződésre. Nekem mindegy, van-e vagy nincs.” Bernie Ecclestone az ESPN F1-nek nyilatkozva ilyen módon próbálta hűteni a kedélyeket azzal kapcsolatban, hogy a sportág lassan egy hónapja érvényes szerződés nélkül áll.
Miután a Concorde Egyezmény fogja egybe a sportág résztvevőit (FIA, jogtulajdonosok, csapatok), hozza egységes keretek közé a Forma–1 kereskedelmi jogaival valamint irányításával és szabályozásával kapcsolatos kérdéseket, egyértelmű, hogy a sportágnak nem tenne jót, ha a 2013-as bajnokság úgy kezdődne el, hogy nincs megállapodás annak részleteiről.
A szerződés hiánya ugyanis elviekben azt jelenti, hogy a résztvevőket semmi sem kötelezi arra, hogy hosszú távon a sport részesei maradjanak. Bernie Ecclestone ugyanakkor a gazdasági kérdésekről (a kiosztott pénzekről) már 2011 végén és 2012-ben megegyezett a csapatokkal (bár a Marussia aláírásáról nem érkezett hír, az angol elmondása szerint mind a 11 gárda aláírt vele) külön-külön – így elvileg azok elkötelezték magukat a sport iránt. Ecclestone szerint a többi már az FIA-n múlik: a szabályalkotás területe ugyanis a szövetség reszortja. „A Concorde Egyezmény két részből áll: az egyikről, a gazdasági oldalról már megállapodtunk a csapatokkal. A másik a szabályok területe, amik mindig változnak. Ez lényegében arról szól, miként változzanak a szabályok.” – mondja Ecclestone.
S mint fogalmaz, a legfőbb kérdést az Egyezmény kapcsán éppen ez a terület jelenti: „A csapatokat leginkább a technikai szabályok érdeklik. Ez teheti őket ugyanis partvonalon kívülre.”
Tény, az egységes szerződés hiánya végképp nem hiányzik most a gazdasági környezet miatt nehéz helyzetben lévő résztvevőknek. A Marussia komoly anyagi nehézségei egyre nyilvánvalóbbak (a HRT csődje után ők a legveszélyeztetettebb csapat), de manapság már az olyan nagyok háza tájáról is aggasztó hírek érkeznek, mint a komoly pénzt hozó szponzori szerződéstől eleső Lotus, valamint a nehéz helyzetű tulajdonossal működő Force India. A FOTA elnöke, Martin Whitmarsh szerint a sportágnak van mi miatt idegeskednie. „Ez mindnyájunkat aggaszthat.” – mondja.
„Egyértelmű, hogy a négy nagycsapatot kivéve minden gárda komoly kihívások elé néz. A költségek emelkedni fognak, ezért aggódhatunk, mivel nem szeretnénk egyedül versenyezni. A Concorde-szerződésben az áll, hogy több autó versenyezhet. Reméljük, hogy így is lesz. A válságban mindig jobban együttműködünk, talán most is egy ilyen válságra van szükségünk ahhoz, hogy jobban összetartsunk.” – próbálta összefoglalni a helyzetet optimista kicsengéssel.
A McLaren csapatfőnöke viszont úgy látja, jó esély van a végső megegyezésre. „Az alapfeltételeket már megteremtettük, annak esélye, hogy az első versenyig lesz új Concorde-szerződésünk, 90 % körül van.” – jósolja. Majd később hozzáteszi: „Ha nem jön össze az első futamig, az sem lesz különösebben dráma.”
A Mercedes újdonsült sportigazgatója, Toto Wolff is úgy véli, korai még aggodalmaskodni, mert a most még távolinak tűnő álláspontok hamar összefésülhetők. „Nem gondolnám, hogy komoly eltérések lennének. Mint minden megállapodásnál, itt is vannak olyan kérdések, ahol a leginkább felszínre jönnek az ellentétek, de most már a részleteken kell inkább dolgozni.”
Az osztrák szerint az Ecclestone-nal kötött egyéni megállapodások jó alapot jelentenek a csapatok számára, de a sport egésze miatt a szabályalkotás területén is tisztázni kell a vitás kérdéseket. Mindez viszont Wolff szerint is az FIA-n, valamint Ecclestone-on múlik elsősorban. „Minden csapatnak kétoldalú megállapodása van, ami gazdasági szempontból egyfajta biztonságot ad számukra. A Concorde Egyezmény viszont az egész sportág számára biztonságot jelentene. Ehhez az kell, hogy Bernie és az FIA megállapodjanak számos kérdésben – nem csupán kereskedelmiekben, de a szabályozás témájában is. Egy ilyen átfogó megállapodás nagyszerű lenne. De ez vajon rajtunk múlik? Szerintem nem. Sokkal inkább Bernie-n és az FIA-n. Bernie a kereskedelmi jogok birtokosa, így neki és az FIA-nak kell megoldást találniuk. Mi sokkal inkább csak az anyósülésen utazunk.”
A rivális Lotus első embere, Eric Boullier hasonlóan vélekedik – ő viszont már kicsit aggasztóbbnak látja a helyzetet.„Bernie-vel már van megállapodásunk, de a sport jövőjét illetően még szükségünk lenne némi biztosítékra.” – mondja. „Ha egy adott időszak alatt felépíted az üzletedet, szükséged van némi állandóságra és garanciákra. A Bernie-vel kötött megállapodással ez részben már megvan. Mint független szervezet, viszont szeretnénk biztonságosabb jövőt. A szabályok jelentik számunkra a legfőbb tétet, ezért fontos lenne az átláthatóság, valamint hogy kordában tarthassuk a kiadásainkat.”
Szakértők szerint a Concorde Egyezmény aláírása ráadásul Ecclestone korábbi – tavaly nyáron elnapolt – tervéhez, vagyis a Forma–1 tőzsdére viteléhez is elengedhetetlen feltétel lenne: ez ad ugyanis állandóságot, s ezáltal valódi értéket a sportágnak.
Ecclestone kijelentéséből viszont az is egyértelműen kiderül, hogy közte és a Jean Todt által irányított FIA között továbbra is éles ellentétek, hatalmi harcok húzódnak a háttérben.
http://www.motorsportal.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése